Existují dva pohledy na věc. Jeden, ten mnohem rozšířenější, i když historicky nejmladší, vychází z vědecké medicíny a je opřený především o výzkumy a čísla. Ten druhý roste s člověkem od nepaměti a staví na přírodním přístupu a vnímání člověka jako celku. Dnes ho označujeme za alternativní přístup.

Metabolismus a odpadní látky

Neustálý přísun potravy a její neuvážená skladba metabolismus podle alternativní a přírodní medicíny značně zatěžuje. Na látkovou výměnu, trávení a vylučování zbytků spotřebuje tělo energie nejvíce. Občasný nedostatek stravy je podle tohoto směru tím správným klíčem k udržení dobré kondice a plného zdraví.

Nestřídmé stravováníNázor vychází z premisy, že tělo dokáže ideálně přijmout a zpracovat potřebné živiny z racionální a střídmé potravy, kde je všeho akurátní množství, což se ale neděje.

Dnešní styl přejídání a nevhodného stravování má za následek, že tělo stačí vyloučit jen část, než je opět nakrmeno novou dávkou jídla. Zkrátka naše těla nejsou připravena zprocesovat a správně rozložit onu „nadmíru“. Odpadní látky se proto ukládají v různých částech těla a postupně ho čím dál tím více oslabují. V důsledku se nepotřebné a nevyloučené stává zdrojem méně a později i fatálně závažných onemocnění. Pokud za sebou máme s ohledem na stravu vydatnější období, je možné se nepotřebných usazenin zbavit?

Co na to věda?

V kontrastu s přírodními přístupy stojí přístup vědecký. Většina lékařů, stejně jako garantka projektu Vím, co jím a nutriční terapeutka Jitka Laštovičková, výše popsanou detoxikaci rozhodně nedoporučuje. Pročištění samozřejmě vidí jako žádoucí, ale ve značně šetrnější formě. Jak by měla vypadat?
Ideální pročištění popisuje Jitka Laštovičková následovně:

„Doporučuji zařadit jeden až dva odlehčovací dny v týdnu, kdy jíme jen méně, máme i klidovější režim. Delší trvání nedoporučuji s ohledem na nedostatek energie, bílkovin a zdravých tuků. Ve dnech, kdy se snažíme odlehčit stravu, přijímáme zejména zeleninu, částečně i ovoce, v letních měsících třeba i v podobě šťáv. Výjimečně třeba také menší porci ořechů nebo kysaných mléčných výrobků či vajíčko. Je vhodné pít dostatek tekutin, a to především vodu, nebo slabší nálev zeleného čaje.“

Lékařský přístup uplatňuje názor, že detoxikace je úlohou, kterou dostatečně zastávají zejména naše játra a ledviny, ale i dalších orgány. Nutriční terapeutka by ale doporučila všem, kteří trpí jejich onemocněním, lidem s cukrovkou i lidem s jinak zatíženým metabolismem, stejně jako dětem, kojícím a těhotným, aby byli s pročišťováním opatrní. Ideální je podle ní osobně kontaktovat lékaře a požádat ho o radu, jak ideálně postupovat.

  • Pokud by vás zajímalo, zda je vhodné podpořit pročišťování jistými doplňky stravy, upozorňuje naše garantka na vědecké výzkumy, z nichž vychází, že je přínosnější čerpat důležité látky ze stravy.

Tak je samozřejmě mnohem lépe využijeme, a proto je nutné dbát na jídelníček bohatý na pestrou skladbu zeleniny a ovoce. V tomto případě se ale nabízí otázka, zda dostupné suroviny z masové produkce opravdu obsahují vitamíny a minerály v dostatečné míře.

Shoduje se v něčem přírodní medicína s tou vědeckou?

V jednom podstatném bodě najdeme shodu. Jde o vodu. Jitka Laštovičková poznamenává:

„Určitě je vhodné hlídat si dostatečný příjem tekutin, a to samozřejmě nejen během odlehčené stravy. Každý by se měl snažit vypít 2 litry tekutin za den. Případně v letním období, kdy více vypotíme, příjem lehce navýšit na 2,5 l.“

Žádoucím nápojem je samotná čistá voda nebo voda s trochou šťávy z citronu nebo limetky či kvalitní zelený nebo bílý čaj. Pokud minerální vodu, tak tu méně mineralizovanou, nebo dokonce jen vodu "stolní", která obsahuje nižší množství minerálních látek.

Alternativní medicína doporučuje detoxikační kůru

Alternativní přístupVyznavači přírodních přístupů nedají dopustit na detoxikační kůry. Tak jako je každý jiný, i konkrétní provedení detoxikace se bude u mnohých lišit. Stejně jako načasování a četnost.

Důležité ve všech případech je, aby byl každý jedinec na očistu, tedy stav, kdy se bude zbavovat nejen fyzických ale i psychických usazenin, vědomě připraven a opravdu cítil vnitřní potřebu. Protože je člověk propojený na všech jemných úrovních, musí se i k detoxikaci přistupovat komplexně. Rychlost pročištění by si měl řídit každý sám tak, aby nedošlo k přepínání, nebo dokonce trpění a vyvstalo při něm co nejméně doprovodných příznaků. Důležité je se sebou zacházet opatrně a láskyplně.

Ideální pravidla pro vlastní detoxikaci

Zlatá pravidla pro detoxikační kůru navrhují délku přibližně tří týdnů. Během této doby je zde několik bodů, které by se měly dodržovat:

  • V průběhu celého dne popíjejte vlažnou pramenitou vodu v množství dvou až tří litrů. Možné je podpořit vylučování přidáním například strouhaného zázvoru.
  • Částečně nahrazujte vodu čerstvě vylisovanými přednostně zeleninovými šťávami, ale i těmi ovocnými.
  • Pokud dostanete na něco chuť, zajezte to zeleninou nebo ovocem ideálně v syrovém stavu. Vhodné je také jíst plodiny v celku jednu po druhé, namísto pokrájených a promíchaných salátů. Detoxikace není hladovění. Jíst by se mělo ale pouze tehdy, máte-li opravdu hlad. Zelenina a ovoce je přesně to, co podporuje očistu střev balastními látkami a vitaminy, minerály a enzymy zásobují tělo tím potřebným.
  • Občasným ideálním doplňkem stravy je jitrocel indický. Trochu se ho rozmíchá ve vodě a vypije. Kromě pročištění mírní pocit hladu. Vhodné je konzumovat také namočená lněná semínka.
  • Výše zmíněné doplňky stravy navíc přispějí k pravidelné stolici. Vhodné je v tomto období vyměšovat dvakrát až třikrát denně. Doporučováno je zařazení i různých druhů klystýrů.
  • Během pročisťovací kůry se vyhněte koncentrované stravě. Z jídelníčku vyřaďte semena, obilí, luštěniny, ořechy i živočišné výrobky.
  • V této době se rozhodně vyvarujte příjmu alkoholu, ale i nikotinu.
  • Výkonnostní sporty přerušte a místo nich každý den lehce cvičte, například „pět Tibeťanů“, nenáročné gymnastické cviky atp. Nejde o výkon, ale o uvolnění a rozproudění a podpoření očisty.
  • Dopřávejte si hodně odpočinku, klidu a spánku. Nejlepší načasování na takovýto proces je na jaře a ideálně během pracovní dovolené, kdy na sebe máte opravdu čas.
  • Během očisty se osvědčují masáže, nejlépe ajurvédské olejové, a esenciální koupele. Vhodná je i sauna a stačí tentokrát jen při nižších teplotách okolo 65 °C.
  • Posledním důležitým doporučením je udělat si čas na meditaci, která přispěje k odblokování nečistot na emocionální úrovni.

Co všechno může být z těla pomocí detoxikace vyloučeno?

Odpočinek od stravy dokáže v těle rozproudit i léta usazovaná ložiska. Tvořeny mohou být veškerými nežádoucími látkami, které nejsou funkční součástí živých buněk, jejich správnému fungování zatěžují, nebo jim dokonce brání. Alternativní medicína poukazuje především na následující:

  • Nadbytečné minerály, které vykrystalizují a usazují se v pojivových tkáních.
  • Cholesterol a organické sloučeniny ucpávající cévy.
  • Ztuhlé hlenovité usazeniny v různých částech těla.
  • Bílkoviny uložené v mezibuněčných tkáních a na buněčných membránách.
  • Jedy z léků, životního prostředí i masově produkovaných potravin.
  • Zapouzdřená infekční ložiska, odumřelí původci chorob a jejich produkty látkové výměny.
  • Kyselina fosforečná, močová a šťavelová.
  • Zbytky zatvrdlé stolice v tlustém střevě.

K jakému přístupu se přikláníte vy?

O obou je k dispozici mnoho dostupné literatury a doporučujeme se do ní v případě hlubšího zájmu ponořit na vlastní pěst. Rozhodně si dopřejte v rozhodování dostatek času, protože ať už se přikloníte k lékařsky ověřeným zprávám a doporučením, nebo půjdete přírodní cestou, vždy jde jen o vaše zdraví. A za to si zodpovídáme každý sám. Přejeme vám proto, abyste se na sebe naladili co možná nejlépe a udrželi si potřebnou spokojenost i zdraví.