Začněme krátkým úvodem do toho, na čem staví ajurvédská zdravověda s holistickým přístupem ke člověku.

„Nosným prvek jsou dva principy. Prvním je snaha o udržení zdraví ve zdravém člověku. Druhým principem je léčba již propuknuté choroby, kdy se hledá příčina neduhů a odtržení od kořenů.

Jedním z klíčových faktorů uzdravení i udržení zdraví je výběr správné stravy, a to podle individuálního typu člověka,“ upřesňuje Filip Klieštik, který absolvoval již několik ajurvédských vzdělávacích kurzů se zaměřením na výživové a nutriční hodnoty ve vaření a oboru ajurvédy se intenzivně věnuje přes 5 let.

Jaký je kdo metabolický typ, čím je charakterizován a jaký element živlu ho vystihuje, můžete určit alespoň orientačně některým online dotazníkem, ideálně ale přímo diagnózou od ajurvédského lékaře.

Ajurvédským rozsestník. Jaké metabolické typy existují a co o nás říkají?

Na začátku všeho je pancha mahabhuta a také prosba směrem k vám o krapet představivosti. Jedná se o 5 základních elementů.

  • Nadřazený je éter, který řídí další elementy - vzduch, oheň, vodu, zem.
  • Právě z nich se vydělují zmíněné základní metabolické typy, které se označují jako dóša.

Metabolické typyA pozor, konečně se dostáváme k podstatě, poněvadž dóši jsou pro adekvátní volbu ozdravného ajurvédského přístupu pro každého jednotlivce určující. Co člověk, to ale také individuální kombinace tří metabolických typů. Z toho plyne, že i pro dva lidi s jedním silnějším zastoupením stejné dóši nemusí platit, a v praxi ani neplatí, stejná doporučení. Čas zmínit jejich názvy.

3 základní dóši:

  • Váta (Éter /Vzduch) – Typ metabolické energie vystihuje chlad a sucho, neustálý pohyb, nepravidelné trávení, nadýmání.
  • Kapha (Země/ Voda) – Studený, mastný a klidnější metabolický typ.
  • Pitta (Oheň/ Voda) – Metabolickou energií je horkost, organizovanost, dobré trávení.

Období léta, období Pitty

Obvykle se metabolické typy a doporučení z nich vyplývající uplatňují na jednotlivce. Protože ale předpokládáme, že ho zná zcela jasně málokdo z nás, podíváme se na doporučení, které můžeme použít právě na období aktuálního horka a sucha, tedy čas dóši pitty.

  • Vhodné je vyhledávat ochlazující stravu, která nezatěžuje.
  • Ideální je sáhnout po syrových surovinách.
  • Kořeněná, pikantní, slaná a kyselá jídla pouze v malém množství.
  • Vhodné jsou naopak jídla sladká, hořká a svíravých chutí.
  • Dobře působí čerstvé bylinky a zeleninové saláty.

Ovoce

Místo kyselého ovoce je vhodné upřednostnit to sladké. Místo dovozového zase to čerstvé lokální.

  • Výběr je pestrý: jablka, třešně, švestky, hrušky, slívy, hroznové červené víno, pomeranč, mango, ananas, avokádo.

Zelenina

Lze říci, že pokud nebudeme jeden druh zeleniny konzumovat v abnormálním množství, nemělo by dojít k nerovnováze energií v těle. Obecně je dobré, aby zelenina tvořila významnou část denního jídelníčku. Důležité je se v tomto období vyhnout delší tepelné úpravě. Stačí pouze lehce orestovat, nebo spařit.

Co pittu může zbytečně rozkolísat je například česnek, syrová cibule a pórek, kvašená zelenina, rajčata, ředkvičky či papriky. Skvělý je ale koriandr a fenykl.

Obiloviny

Ideální obilovinou je podle ajurvédy rýže basmati, v které zůstávají výživné látky, a také chladivý ječmen. Dobré je vyhnout se sójovým produktům a naopak se zaměřit třeba na amarant, kuskus, pšeničné klíčky, quinou, špaldu a těstoviny z celozrnné mouky.

Maso

Během letního období je maso celkově méně vhodné, protože zahřívá. Místo hovězího, jehněčího, vepřového nebo kachního masa můžeme upřednostnit například králičí, krůtí, sladkovodní ryby či zvěřinu.

Mléčné výrobky

Kyselejší povaha zvýrazňuje projevy pitty, proto je vhodné v létě mírnit příjem jogurtů, kysaných mléčných produktů, sýrů a smetany. Bez problémů ale zpracujeme Cottage, ghí nebo třeba jen obyčejné mléko.

Pozorujte sebe

AjurvédaVyznavač ajurvédského přístupu, Filip Klieštik, na závěr zdůrazňuje, že základem je především správně pozorovat sám sebe a snažit se o uvědomování si vlivu jednotlivých surovin na naše fyzično i psychično. Zdůrazňuje přitom hlavní vzkaz ajurvédy:

„Jídlo je velmi důležitou složkou a platí, že jaká energie se vkládá do samotné přípravy, to samé konzumací zpětně vkládáme i do sebe. I když se samozřejmě upřednostňuje pravidelné denní vaření čerstvého jídla z kvalitních surovin i přesto platí, že když sníte něco z fastfoodu s láskou, je to méně stresové, než jíst v nenávisti."

Poslední výstraha pak padla na mikrovlnku, hlavního nepřítele pokrmů. Protože ničí veškeré živiny ve stravě, je to prý, jako by se pak pojídalo bláto. Základní tezí je tedy individuálnost. Jezte, co vám dělá dobře a především pozorujte sebe a energii, kterou z jednotlivých surovin i z celkového jídla máte. Návod na štěstí a zdraví je zkrátka pro každého individuální.