Šťastné a veselé Vánoce jsou Vánoce v pohybu

Jak to letos dopadne, záleží hodně na tom, jak si program, stravovací i společenský, sami v sobě předem nastavíte. Jaké si dáte hranice, které nechcete překročit, a to jak v jídle, tak v lenošení. Když si vědomě povolíte, nedělat nic a klidně přibrat, tak se to také s největší pravděpodobností stane. Zkuste to jinak.

Tradice ano, ale s mírou

V případě konzumace pokrmů a nápojů není podle dietoložky Karolíny Hlavaté nejlepší začít se násilně omezovat na Štědrý den. Ideální je zahájit určitý dietní nebo úsporný režim už měsíc před svátky.

„Jakmile začne fungovat, člověk se cítí dobře a dokonce ubývají nežádoucí kila. Je mu pak líto to celé narušit a snáze odolává pokušení zbytečně se přejídat,“ objasňuje dietoložka.

  • Zároveň nepovažuje za nezbytné vyřadit z jídelníčku tradiční vánoční pochoutky.

„Není nutné vyměnit například linecké pečivo za mrkvové. Napečme si ho ale jen trochu pro chuť,“ doporučuje.

Nezahálet, hýbat se

Šťastné a veselá svátky vám spolehlivě zaručí pohyb. Nikoliv ale vysilující běhání po nákupech. Ty lze v současné době zvládnout v klidu i přes internet. Udělejte si čas na sport, výlety a dobrodružství. Pohyb přispívá tvorbě endorfinů, takže i ve vánočním stresu s ním pojedete na vlně dobré nálady. Navíc si ho můžete užít s celou rodinou, přáteli, nebo naopak najít tichou chvilku pro sebe. Záleží na aktivitě, kterou zvolíte.

V klidu s jógou

Pokud potřebujete chvilku soukromí a protáhnout si tělo, je ideální jóga.

„Využívá propracovaný systém tělesných cvičení a očistných technik, které pomáhají udržet tělo zdravé a v dobré kondici,“ vysvětluje fyzioterapeutka Martina Karasová.

Spalujte tuky na „prknech“

Napadne-li sníh, hurá na hory. Za hodinu sjezdu nebo snowboardu spálíte okolo 2000 kJ, na běžkách podle tempa až 3000 kJ. Posílíte stehna, lýtka, záda a břicho, zvýšíte si kondičku, zlepšíte rovnováhu, pohyblivost a koordinaci celého těla.

„Běžky navíc nezatěžují tolik klouby, a proto jsou vhodné i pro lidi s nadváhou. Výhodou je i to, že jsou pro všechny věkové kategorie a je na nich méně úrazů než při ostatních zimních sportech,“ říká fyzioterapeutka.

  • Navíc na běžky můžeme vyrazit i v nížinách.

Ve městě na brusle

Vánoční brusleníJsou-li hory pro vás nedostupné, ve většině větších měst určitě najdete kluziště, na kterém si můžete zabruslit.

Za hodinu bruslení při nízké rychlosti spálíte asi 1500 kJ. Pokud tempo zvýšíte na přibližně 16 km/h, spálíte už okolo 2500 kJ. Za hodinku svižnější jízdy tak podle Martiny Karasové můžete vybruslit štědrovečerní večeři.

„Při bruslení posílíme hlavně svaly nohou a trupu. Současně rozvíjíme sílu, vytrvalost, koordinaci a rovnováhu,“ shrnuje fyzioterapeutka.

Tento sport rovněž šetří klouby, a tak si bez obav mohou zabruslit i lidé, kteří mají pár kil navíc.

Vydejte se za dobrodružstvím

Sport není nic pro vás? Vydejte se tedy hledat poklady. Od televize by vás mohl zvednout geocaching. Je to sportovně turistická hra, při které s použitím navigačního systému GPS účastníci hledají skryté schránky tzv. kešky. V nich bývá notýsek pro zapisování návštěv tzv. logbook, tužka a předměty určené na výměnu. Vezmete si suvenýr a jiný tam necháte pro dalšího hráče.

„Při hledání spojíte příjemné s užitečným. Chůze totiž patří k nejpřirozenějšímu pohybu. Pokud chodíte správně, aktivujete svaly celého těla včetně jeho centra. Vede ke snižování nadváhy, snížení krevního tlaku a poklesu hladiny cholesterolu. Má také ochranný vliv na srdce a naši celkovou kondici,“ dodává fyzioterapeutka.