Na kole chraňte hlavu

Zřejmě nejmasovějším sportem je jízda na kole. Nikdy bychom na něj ale neměli usedat bez helmy.

„Při pádu je nejvíc ohrožena hlava. Následky jejího poranění mohou být fatální,“ varuje fyzioterapeutka Martina Karasová.

Důležitý je také technický stav kola. Na začátku sezony i před každou delší trasou bychom měli zkontrolovat, do jaké míry je sjetý vzorek, jak jsou nahuštěné pneumatiky, seřízené brzdy, přehazovačky, funkční osvětlení a tak dále.

Koloběžka chce rukavice

Stále populárnější je koloběžka. Kolu se podobá ale jen zdánlivě.

„Je mnohem méně stabilní, hůře se ovládá a z kopce dokáže jet opravdu rychle,“ upozorňuje Karasová.

Měli byste to mít na paměti, zejména pokud se rozhodnete vyzkoušet horský sjezd. Na druhou stranu je výhodou, že pád z ní nebývá tak nebezpečný. Před odřeninami vás dobře ochrání rukavice a rovněž helma.

Bruslit s chrániči

Bruslení s chráničiI sebelepší bruslař se tu a tam setká se zemí. Důležité není nepadat, ale padat správně.

„Chybou bývá pád na záda, při němž může dojít k závažným úrazům hlavy. Pokud padáte dozadu, snažte se hlavu vystrčit co nejvíce vpřed, aby se hlavní energie pádu rozložila mezi ramena,“ radí fyzioterapeutka.

Naopak při pádu vpřed instinktivně natáhneme ruce před sebe, a tak dalším častým zraněním jsou úrazy zápěstí.

„Kromě helmy je tedy dobré si na brusle vzít chrániče zápěstí, kolen a loktů,“ doporučuje Karasová.

Sjezd jedině s helmou

Sjezdové lyžování dokáže s vaším tělem divy. Procvičíte si při něm stehna, lýtka a záda. Na sjezdovkách rozvíjíte rovnováhu, pohyblivost a koordinaci celého těla. Za hodinu sjezdu můžete spálit až 2100 kJ. Rychlá jízda však zároveň zvyšuje riziko zranění. Zapomínat by se nemělo ani na chránič páteře!

„Ohroženy jsou zejména kolena, ramena nebo hlava, nikdy proto nezapomínejte na helmu,“ varuje fyzioterapeutka.

Při fotbale chránit nohy

Fotbal s chráničiFotbalisty často ochromí nechtěné pády a střety s ostatními hráči, nebo nekoordinovaný pohyb nezaviněný druhou osobou, jako je doskok, výskok, otáčení, start, brzdění či zrychlení.

Fotbalista by proto měl být vybaven chrániči nohou. Každý hráč si může zvolit vhodný typ. Užívají se chrániče holenní nebo kotníkové, které oproti holenním zvyšují ochranu kotníků a Achillovy šlachy. Brankář je dále vybaven rukavicemi pro tlumení mnohdy tvrdých střel a samozřejmě i vypolstrovaným dresem a kalhotami kvůli častým dopadům na zem.

  • Důležité je také věnovat pozornost výběru obuvi. Podrážka by měla být uzpůsobena terénu, na kterém se hraje.

Volejbalisté pozor na kolena

Během utkání dochází velmi často k výskokům, dopadům na chodidla, dopadům na kolena, kontaktu míče s prsty rukou. Za vznikem většiny úrazů zpravidla stojí, rovněž jako při fotbale, nekoordinovaný pohyb a navíc zpracování míče prsty rukou.

„Důležitou ochrannou pomůckou při volejbale jsou chrániče kolen,“ radí Karasová.

Lední hokej je nejtvrdší

Zřejmě nejnáročnější, co do ochrany těla, je lední hokej.

„Za většinou úrazů zpravidla stojí nekoordinovaný pohyb často zaviněný druhou osobou po tělesném kontaktu při hře na ledě, následuje pak pád nebo úder pukem či hokejkou,“ bilancuje fyzioterapeutka.

Nezbytnými ochrannými pomůckami při ledním hokeji jsou tedy helma s plexisklem nebo mřížkou přes obličej, chrániče ramen a hrudníku, zad a genitálu, kolen s holeněmi, loktů a rukou s částí předloktí. Brankář by měl být vybaven speciální helmou a masivnějšími chrániči.