Když cvičíte sami, nikdo a nic vás nežene kupředu, a tak se může člověk začít podvědomě šetřit a odpočívat. Patří k lidské přirozenosti, že najít v sobě motivaci k vyšším výkonům je ve skupině lidí téměř vždy jednodušší.

„Když vidíme, jak se snaží ostatní, může to být i impuls pro nás,“ vysvětluje fyzioterapeutka Mgr. Martina Karasová.

Cvičení »v partě« je svým způsobem i společenská událost, příležitost k tomu popovídat si a vyměnit si zkušenosti. Takovou možnost ocení zvláště nesmělí, protože mezi lidmi, kteří spolu strávili hodinu zalití potem, se obvykle snáz prolomí ledy a často vznikají nová přátelství. Pro řadu lidí je významná i otázka financí. Ceny skupinových lekcí bývají výrazně nižší než u těch individuálních.

Ve dvou se to lépe táhne

Cvičení s parťákemMáte slabou vůli a snadno se vzdáváte? Už jste několikrát cvičit začali, ale nikdy vám nadšení dlouho nevydrželo? Zkuste to s parťákem. Pokud se domluvíte s kamarádkou, podstatně se zvyšuje šance, že u cvičení vytrváte. Ovšem pozor! Musíte si padnout do noty. Pokud vám chybí smysl pro rytmus a pohybová paměť, nemá pro vás smysl začít chodit lekce s náročnými sestavami kroků, i kdyby vás tam měla doprovázet nejlepší kamarádka.

„Každý jsme jiný a baví nás odlišné věci, a proto bych všem doporučila najít si především aktivitu, která je bude bavit, a budou ji cvičit s radostí,“ myslí si Martina Karasová.

Z široké nabídky si určitě vybere každý

Pokud s pohybem začínáte, nebo se k němu vracíte po delší době či si zkrátka jen nejste jistí svou kondicí, volte lekce pro začátečníky. Když taková poznámka u popisu hodin chybí, nestyďte se na náročnost zeptat. Než si v rozvrhu fitcentra zvolíte tu správnou lekci, musíte si ujasnit, co vlastně od cvičení očekáváte.

Shodit nějaká kila zatouží během svého života téměř každý. Pokud chcete zhubnout, je dobré vybírat si cvičení s dominantní aerobní složkou. Mezi stálice v »nabídce« patří aerobik, populární je v současné době cvičení na trampolínách nebo zumba. Nespletete se ani při volbě lekcí, které obsahují slovo »dance«, tedy tanec. Ať už jde o MTV dance nebo fitness break dance, kdy jsou součástí cvičení i prvky moderních tanečních stylů, či především pro ženy určené fitness sexy dance.

Spinning, nebo cycling?

„Skvělým tipem pro hubnutí, ale zároveň i budování fyzičky je indoor cycling nebo spinning,“ doporučuje fyzioterapeutka.

Řada lidí neví, jaký je mezi jmenovanými metodami rozdíl. V obou případech jde o skupinovou jízdu na stacionárních kolech kombinovanou s krátkými sekvencemi posilování. Lekci vede instruktorka, která přidává nebo zvolňuje tempo.

„Spinning je v podstatě druhem indoor cyclingu. Zakladatel spinningu začal využívat své registrované ochranné známky, čímž znemožnil název spinning používat i těm, kteří kola a školení od nich nemají,“ vysvětluje Martina Karasová.

Bikram jóga na ústupu

AerojogaŘada lidí se potýká s bolavými zády a zkrácenými svaly. Pokud je vaším cílem důkladný strečink s trochou posilování, hledejte v rozvrhu hodiny pilates nebo jógu. Před několika lety byla extrémně oblíbená tzv. bikram neboli hot jóga, tedy jóga prováděná v místnostech vytopených nejméně na 42 stupňů.

„Bikram jóga si své příznivce nachází stále, ne každému však teplota, při které se cvičí, vyhovuje. Stále větší popularitu však získávají jiná odvětví jógy – párová akrojoga nebo jóga v závěsu – aerojoga,“ doplňuje fyzioterapeutka.

Šetříte klouby a občas visíte ve vzduchu

Podle zkušeností Martiny Karasové je současným hitem skupinových lekcí bungee workout. Cvičení inspirované výkony cirkusových artistů se celé odehrává na pružných lanech připevněných ke stropu, k nimž jsou účastníci lekcí připoutaní. Většinou se cvičí »na zemi« s vlastní vahou proti odporu lana. Tím posilujete nejen svaly na rukou a nohou, ale i hluboký stabilizační systém středu těla. Aby byla zábava, při lekcích se dostanete pochopitelně i »do vzduchu«, kde si vyzkoušíte jednoduché akrobatické cviky. Díky závěsnému systému se bungee workout hodí i pro lidi, kteří chtějí šetřit své klouby.

Zkuste ukázkovou hodinu

Kromě výhod mají skupinové lekce i jedno úskalí, a to bychom neměli opomenout. Tempo každé hodiny udává trenér, který se většinou nemůže věnovat každému účastníkovi kurzu zvlášť.

„Jako nevýhodu skupinových lekcí vidím absenci individuálního přístupu, klienti pak mohou cviky provádět chybně a není v silách lektora uhlídat vše,“ varuje Martina Karasová.

  • Většina fitcenter umožňuje navštívit ukázkovou hodinu, kdy si zájemce ověří, zda mu styl vedení hodiny u konkrétního instruktora vyhovuje.

Pokud trpíte nějakou zdravotní indispozicí, měli byste trenéra informovat. Běžným skupinovým cvičením by se měli vyhnout i lidé po operaci či s vážným chronickým onemocněním, pokud jim je nepovolí jejich lékař. Případně zvolit přímo pro ně určené rehabilitační cvičení s fyzioterapeutem.