Jógou ulevíte  tělu i duši v každém věku

Jóga je známá již několik tisíciletí a její pojetí je velmi obsáhlé.

„Zahrnuje cesty a směry, které odpovídají různému založení a orientaci lidí a přitom vedou ke stejnému cíli - naučit se naslouchat a poznat sám sebe,“ říká fyzioterapeutka Martina Karasová. Jóga není podle ní jen o cvičení těla, ale především ducha.

Dosažení rovnováhy

Jóga využívá propracovaný systém tělesných cvičení a očistných technik, které pomáhají udržet tělo zdravé a v dobré kondici. Jedním z jejích cílů a důležitým přínosem je dosažení duševního klidu a rovnováhy mezi tělem a myslí.

Mít trpělivost a vůli

Jógová pozicePokud jste si právě představili jogína, který stojí na hlavě nebo je zapletený jako vánočka a řekli jste si, tohle není pro mě, nepodléhejte panice. Naopak rozhodně neočekávejte, že zvládnete vše hned. A nikdo to po vás ani nebude chtít.

„Rozsah pohybu i celkové zvládnutí pozic vyžaduje trénink, trpělivost a pevnou vůli,“ vysvětluje fyzioterapeutka.

Na stáří zapomeňte

Teď možná namítnete, že už jste na to staří, nejste pružní, že jste měli začít dřív a podobně. Omyl.

„Jóga je vhodná téměř pro všechny bez rozdílu věku a zdravotního stavu. Je jen třeba si vybrat podle svých možností a schopností tu správnou přímo pro vás,“ ujišťuje Martina Karasová.

Jenže, co když mám padesátku za sebou, nikdy jsem nic nedělala? Není přece jen pozdě?

Nikdy není pozdě. Pro začátek bych zvolila nějaký pomalejší styl jógy,“ doporučuje fyzioterapeutka.

V nabídce jógových center ji obvykle najdeme pod názvy – Jemná joga, Jóga pro zdravá záda, Jóga pro seniory, Relaxační jóga.

Zacvičte si dětmi

Jóga s dětmiJóga je také ideálním sportem pro rodiče či prarodiče s dětmi. Ti nejmenší se naučí zábavnou formou ovládat svoje tělo a rozvinou motorické dovednosti. Jóga také zklidní jejich nervový systém a posílí svaly a obranyschopnost těla. Přitom si děti užijí hry se svými vrstevníky a dobrodružství s mámou, tátou, babičkou či dědou. Ti si během cvičení protáhnou a uvolní svaly celého těla, rozdýchají se a zrelaxují.

Vyberte si tu svou

  • Jemná jóga

Nenáročný průběh s pomalým a klidným cvičením. Začíná se většinou relaxací a přes průpravné cviky se přechází k jednoduchým protahovacím ásanám, kdy se důraz klade na dech, správnost provedení a dle možností výdrž v každé pozici.

  • Power jóga

Na rozdíl od tradiční jógy, kde se v jednotlivých pozicích setrvává poměrně dlouho, se v power józe pozice dynamicky střídají. Důraz je kladen hlavně na sílu a ohebnost.

  • Hatha jóga

Nejstarší jógový systém. Dává možnosti pro cvičení lidem na všech stupních ohebnosti a silové zdatnosti. Pro úplné začátečníky proto představuje ideální bránu do světa jógy.

  • Vinyása jóga

Dynamický styl jógy, ale oproti power józe klade větší důraz na dýchání a na samou podstatu jógy. Jednotlivé pozice jsou plynule spojovány, a to vede k prohřátí svalů, posílení a protažení.

  • Bikram jóga

Neboli Hot jóga se cvičí v tělocvičnách vytopených na cca 38 - 41 stupňů Celsia, kde je vyšší vlhkost vzduchu. Se stoupající teplotou je cvičení intenzivnější a má mnohem hlubší účinky. Cévy se rozšiřují, svaly uvolňují a dovolí tak tělu protáhnout se do maximálních poloh, aniž by hrozilo svalové zranění.

  • Hormonální jóga

Jedná se o sestavu cviků, které harmonizují hormonální hladinu v ženském těle. Oproti klasické józe je to dynamická sestava, kterou doprovází speciální břišní dech, který přímo ovlivňuje energii v oblasti břicha a pánve. Cvičení působí zejména na žlázy s vnitřní sekrecí, a tím se podporuje přirozená produkce hormonů v těle. Tato jóga je vhodná pro každou ženu, která potřebuje vyrovnat hormonální hladinu v těle. Ocení ji ženy například při problémech s menstruací, při poruchách funkce štítné žlázy nebo v období menopauzy.