Jak předcházet úrazům?

Pohyb v mrazivém prostředí má svá specifika.

„Před jakoukoli sportovní aktivitou bychom měli mít svaly připravené, tedy zahřáté a protažené. Když sjedeme z lanovky, je dobré si najít chvilku na krátký strečink, protažení lýtkových a stehenních svalů, zad a ramen, než se spustíme ze svahu. Pokud nepřeceníte své síly a před sportováním se rozcvičíte, riziko zranění se významně sníží. Na svah přijdete z tepla a organismus se musí přizpůsobit nižším teplotám,“ říká fyzioterapeutka Mgr. Martina Karasová.

Rychlý start není vhodný ani pro dýchací cesty. Pokud rychle vdechujete studený vzduch, riskujete angínu či zánět průdušek.

„Při vykládání lyží nebo snowboardu z auta či během přesunu k lanovce se prodýchejte. Předtím, než si zapnete vázání, běžte pár minut na místě. Při vytrvalostních sportech, jako je například běžkování, přejděte prvních deset minut v pomalejším tempu,“ radí fyzioterapeutka.

Možná si budete při rozcvičování připadat zpočátku trochu zvláštně. »Otužování« dýchacích cest ale oceníte, až budete později na horské chatě v plné síle vařit horký čaj chraptícím kamarádům, kteří přípravu podcenili.

Bez helmy ani ránu

Horská služba ošetří každý rok okolo sedmi tisíc milovníků zimních sportů. Většinou jde o následky pádů a srážek, ať už s pevnou překážkou jako je strom, nebo lyžařů mezi sebou. Řadě úrazů by bylo možné správným přístupem předejít.

„Při sjezdu jsou nejvíc ohrožena kolena, na snowboardu ramena, horní končetiny, ale i páteř. Při obou předchozích je v případě pádu či nárazu extrémně ohrožena hlava – helma je tedy nutností,“ varuje fyzioterapeutka.

Nošení helmy na svahu stále ještě není v České republice povinné. Když ale uvážíme, že lyžař se může místy řítit po prudší sjezdovce i stokilometrovou rychlostí, volba je jasná. Navíc ve většině zemí povinnost chránit si hlavu existuje, takže pokud chcete vyzkoušet lyže alespoň jednou za sezónu třeba v Alpách, helmu si stejně budete muset pořídit.

Bezpečný štít pro vaše obratle

Chrániče na zimní sportyMáte-li rádi rychlejší jízdu, vyplatí se investovat do kvalitního chrániče páteře, tzv. páteřáku. Volit můžete mezi chrániči měkkými, které vypadají jako vestička, a těmi s tvrdou plastovou skořepinou.

Oba typy mají své příznivce a odpůrce, který z nich vyhovuje právě vám, musíte vyzkoušet sami na sobě. V každém případě je ale třeba zvolit padnoucí velikost a chránič nosit ve správné pozici.

Štít pro vaši páteř by měl sahat od krčních obratlů až ke kostrči, kterou by měl částečně překrývat. V žádném případě nesmí vystupovat nad linii ramen. Mezi tělem a chráničem by nemělo být žádné volné místo, naopak by měl dokonale přiléhat.

Existují i lyžařské bundy nebo batohy, jejichž součástí je i chránič páteře. Podle odborníků je takové zařízení lepší než žádné, ale dokonalou ochranu neposkytuje. V případě pádů může sklouznout nebo se posunout.

Častým zraněním při lyžování či jízdě na snowboardu je i zlomenina zápěstí. I to si můžete chránit speciálním krytem, který seženete v lyžařských obchodech.

Koleno v ohrožení

Statisticky nejohroženější částí těla průměrného lyžaře je, jak už bylo řečeno, jeho koleno, přesněji křížový vaz. Tady vám ovšem žádný chránič nepomůže, ten zabrání spíše jen oděrkám při nárazu.

  • Riziko poranění křížového vazu sníží správně seřízené vázání, nejdůležitějším faktorem je ale stále opatrná jízda.

Po pádu na sjezdovceNa druhém místě se v tabulkách zpracovávaných pojišťovnami pravidelně umísťuje rameno. I pro něj chrániče existují, pořizují si je však spíše jen profesionálové. Rekreační lyžaři říkají, že se v nich cítí jako v brnění. I v tomto případě je nejlepší prevencí opatrná jízda.

Po pádu hned na nohy

Za velkou řadou úrazů stojí přecenění vlastních sil nebo nerespektování dalších lyžařů.

  • Dokud dokonale nezvládnete techniku, kroťte duši a elán závodníka.
  • Rychlost volte takovou, abyste nad lyžemi nikdy neztratili kontrolu.
  • Ostatní předjíždějte s dostatečným odstupem.
  • Pokud se vracíte na sjezdovku, třeba z lesíku, kde jste si byli odskočit, nezapomeňte se vždycky dobře rozhlédnout.
  • Když na svahu upadnete, musíte, pokud je to jen trochu možné, co nejrychleji vstát. S každým okamžikem, kdy na sjezdovce ležíte, prudce roste riziko, že vás někdo přehlédne a narazí do vás. A takový karambol může být velmi nebezpečný nejen pro něj, ale i pro vás.
  • Nepijte alkohol. Svařáček v kiosku u vleku si dopřejte až potom, co odepnete lyže po posledním sjezdu.
  • Nikdy nejezděte mimo upravené a značené sjezdovky, i když vás neporušený prašan na prázdném svahu láká. V lepším případě se jen »vymlátíte« na zasypaném kořeni, v tom horším na sebe přímo strhnete lavinu.

Bezpečí na běžkách

Máte rádi zimu a sníh, ale bojíte se zranění? Zapomeňte na sjezdovky i snowboard. Podle statistik horské služby jsou nejbezpečnějším zimním sportem běžky. Při cestě bílou stopou vám většinou hrozí maximálně podvrknutý kotník.

„Jsou vhodné i pro lidi s nadváhou – nezatěžují tolik klouby,“ připomíná Martina Karasová.

Ale i běžkař může přecenit své síly, i když jeho omyl se nebude týkat ani tak vysoké rychlosti, jako spíš příliš sebevědomého odhadu, co ještě zvládnu ujet. Než vyrazíte na trať, zkontrolujete si předpověď počasí. Vždycky u sebe mějte mobilní telefon a dejte alespoň někomu vědět, kde přibližně se budete pohybovat.