Chůze s holemi je vhodná v podstatě pro každého. Je to velmi oblíbená aktivita, která rok od roku získává na popularitě. Proč?

„Chodit s nimi může opravdu každý. Technika chůze s holemi je snadná. Senioři si tuto chůzi oblíbili hned zpočátku a čím dál víc se popularita projevuje i u mladších lidí, kteří rádi chodí, ale neradi běhají. Hodí se i pro starší děti. Opravdu malým dětem, které rády poletují, sbírají kamínky, pozorují okolí, hole by spíš vadily,“ říká fyzioterapeutka Martina Karasová.

Naopak inline bruslení je náročnější na koordinaci svalů a rovnováhu a je u něj také větší riziko pádů.

„Nehodí se proto pro úplné sportovní „začátečníky“ a ve vyšším věku bych tento sport nedoporučila lidem s osteoporózou nebo osobám trpícím závratěmi,“ upozorňuje fyzioterapeutka.

Na rozdíl od holí ale podle ní zvládají inliny už pětileté děti, pokud mají nějakou předchozí pohybovou průpravu nebo je rodiče ke sportu vedou.

Bruslit může skoro každý

Inline bruslením můžeme snadno nahradit běh, pokud nám nevyhovuje.

„Je to velmi komplexní aktivita, při níž zapojujeme svalové skupiny všech částí těla. Nejvíce jsou zatěžovány svaly dolních končetin a hýždí. Dochází také k aktivaci zádových svalů, především vzpřimovačů páteře a dolního trapézového svalu. Výhodou oproti běhu je menší zátěž kloubů, hlavně kotníků a kolen. Při bruslení odpadají tvrdé dopady a odrazy a také otřesy. Je proto vhodným sportem i pro lidi s nadváhou,“ dodává Martina Karasová.

Jen se správným vybavením

Chrániče na inline brusleníMá-li nám pohybová aktivita prospívat, měli bychom si pro ni vybrat správné vybavení. Pro kondiční bruslení jsou nejvhodnější fitness brusle, které mají měkčí botu. Existují však i modely s vnější pevnou skořepinou a vnitřní měkkou botičkou, kterou lze v případě potřeby vyjmout.

„Bota musí dobře padnout. Nesmí tlačit a ani nesmí být příliš volná. Ženy mají většinou širší lýtka než muži, proto se pro ně vyrábí speciální ženské modely s rozšířenou botou v oblasti lýtka,“ říká Martina Karasová.

Začátečníkům mohou zpočátku více vyhovovat boty, které obepínají nohu v oblasti lýtka co nejvýše a poskytují tak při bruslení větší oporu.

  • Na bruslích nevyjíždějte bez helmy, chráničů na kolena, lokty a zápěstí s dlaněmi.

„Kolena a dlaně jsou totiž to první, na co dopadnete při pádu vpřed. Na lokty zase padáte při pádu vzad,“ vysvětluje fyzioterapeutka.

Není hůlka jako hůlka

Jediný problém, který začátečníci v „chození“ často řeší je, zda je nějaký rozdíl mezi holemi trekingovými a pro nordic walking. Chybou je myslet si, že je jedno, po kterých sáhneme.

  • Jedno to není. Jak vybrat správné? Záleží na aktivitě, kterou chceme vykonávat.

„U obou druhů holí je zásadním parametrem jejich délka a materiál, od kterého se odvíjí hmotnost. Treking se zaměřuje spíš na horské túry, ale tyto hole si oblíbili i starší lidé na běžné procházky po okolí, protože používají hůlky jako oporu,“ uvádí Martina Karasová.

Trekové hole bývají teleskopické, protože při pohybu v členitém terénu často potřebujeme kratší či delší oporu. A také mají tupý hrot.

S výběrem holí pomůže vzoreček

Nordic walking jsou naopak vycházky obvykle v terénu nenáročném, například ve městě či po rovnějších cestách v přírodě.

„U nordic walking holí se jejich výška počítá vzorečkem, který vychází z výšky postavy uživatele: výška postavy v cm x 0,68 se rovná výšce hole. Pokud tedy například měříte 165 cm, pořiďte si hole vysoké 112 cm. Hroty těchto hůlek jsou stejně ostré jako u běžkových holí,“ vysvětluje fyzioterapeutka.

Technika chůze je důležitá. Choďte správně

Nordic walkingHůlky při chůzi rozhodně neslouží parádě ani tomu, aby si mohl člověk během pohybu pohovět. Jako u každého sportu i tady je správná technika důležitá.

„Při správném nordic walkingu máte mírně nakloněné tělo, svěšená ramena a veškerý váš pohyb vychází z hůlek. Hůlky zapichujte zpravidla 15-25 cm za sebe,“ radí Martina Karasová.

Prospějete i duši

Chůze i bruslení prospívají nejen našemu tělu, ale i duši. Už samotný pobyt v přírodě má na naši psychiku pozitivní vliv. Jsou to navíc aktivity, při kterých děláme něco pro sebe, trávíme čas s rodinou nebo přáteli a zapomeneme na starosti všedních dní.